dinsdag 3 januari 2012

1 mislukte lancering_Kimberley Osepa

Het vrouwencondoom



Het vrouwencondoom is een voorbehoedmiddel dat bestaat uit een doorzichtig zakje van sterk materiaal. Het heeft een afmeting van 17 centimeter en een binnen- en buitenring. De binnenring en het grootste gedeelte van het zakje zit in de vagina en de buitenring bedekt de schaamlippen. Daardoor komt de penis niet in aanraking met de vaginawand of de schaamlippen. Als je het vrouwencondoom op de juiste manier gebruikt, biedt het voor 95% bescherming tegen zwangerschap, aids en andere geslachtsziekten. Meer dan 15 jaar geleden werd het vrouwencondoom uitgevonden. Helaas werd het geen succes, mede doordat het zo kraakte en piepte.






Economisch: doordat de prijs erg hoog lag was er weinig vraag naar de vrouwencondoom in Nederland. Verder kraakte en piepte het condoom nogal wat erg onprettig bleek te zijn tijdens de geslachtgemeenschap. Daarnaast was er nooit voldoende financiering om het condoom duurzaam beschikbaar te stellen in ontwikkelingslanden.
Sociaal/cultureel:  door de komst van de vrouwencondoom zie je een verandering in cultuur waarbij vrouwen de macht krijgen over hun eigen seksualiteit. Verder zal de vrouwencondoom in bijvoorbeeld Afrika levensreddend zijn in tegenstelling tot Nederland.
Ecologisch: er werd met meerdere landen samengewerkt om de duurzaamheid van de vrouwencondoom te bevorderen.  Stimulering van research en development was nodig omdat het huidige vrouwencondoom van het relatief dure polyurethaan was gemaakt en er slechts één producent was die door de Wereldgezondheidsorganisatie was goedgekeurd.
Politiek: De feminisering van hiv ging nog steeds door in ontwikkelingslanden dus de noodzaak om een preventief middel beschikbaar te hebben werd alleen maar groter.
Demografisch: Uit onderzoek blijkt dat de moedersterfte met 30% kan afnemen en de kindsterfte met 10% door de beschikbaarheid van voorbehoedsmiddelen waaronder de vrouwencondoom. Verder is het vrouwencondoom een belangrijke toevoeging aan de middelen voor gezinsplanning in ontwikkelingslanden.
Technologisch: van de mannencondoom zijn we overgegaan naar de vrouwencondoom. Een middel dat vrouwen zelf kunnen gebruiken om zich te beschermen tegen ongewenste zwangerschap en seksueel overdraagbare aandoeningen, waaronder Hiv.



Nadat het vrouwencondoom in 1993 werd uitgevonden, leidde het product een kwakkelend bestaan. Terwijl het het eerste en enige volledig door vrouwen geïnitieerde voorbehoedsmiddel is, dat zowel tegen zwangerschap als tegen seksueel overdraagbare ziektes helpt. Inclusief aids. Dat het vrouwencondoom levens kan redden bewijzen de cijfers. Jaarlijks vinden er naar schatting 20 miljoen onveilige abortussen plaats. Een half miljoen vrouwen sterft na complicaties bij de bevalling. 17 miljoen vrouwen worden jaarlijks besmet met Hiv en anderhalf mijoen van hen vinden jaarlijks de dood. Ondanks de voordelen van het vrouwencondoom, werd er geen markt gevonden. Tot in 2008 vier organisaties de handen ineen sloegen en het Universeel Acces to Female Condoms Joint Programme (UAFC) lanceerden. Ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib, gezondheidszorg consultants i+solutions, de World Population Foundation en het ministerie van Buitenlandse Zaken zetten een programma op dat ervoor moet zorgen dat de kwaliteit van vrouwencondooms verbetert, de beschikbaarheid en toegankelijkheid toeneemt en de prijs lager wordt. Nu wordt de prijs kunstmatig lager gehouden door forse subsidies. Met de programma’s in Nigeria en Kameroen worden de eerste resultaten gehaald.

Zelf denk ik dat het vrouwencondoom geen succes is geweest vanwege het gebrek aan expertise met als gevolg een distributieproblemen en een verkeerde prijszetting van het product. Er is geen rekening is gehouden met de psychologische factoren van het product bijv, cultuurverschillen. In Afrika hebben mannen de macht. Een vrouw in Afrika zou meer controle hebben over een man met een vrouwencondoom. Daarnaast denk ik dat het condoom in eerste instantie niet op de juiste manier is gepromoot en bovendien op de verkeerde doelgroep was gericht ( prostituees ). Hierdoor werd er een verkeerd beeld geschetst van het condoom en dachten mensen dat het condoom alleen geschikt zou zijn voor losbandige types. Verder zijn er in Nederland genoeg alternatieve voorbehoedsmiddelen voor vrouwen die voorzien zijn van een beter gebruiksgemak. Dus het product had te weinig toegevoegde waarde voor de consument.





Bronnen
Opgehaald op 2-1-2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten