vrijdag 30 december 2011

1 Trendwatcher_Kimberley Osepa

 
Adjiedj Bakas
Adjiedj Bakas kwam op zijn achttiende uit Suriname naar Nederland om communicatiewetenschappen te studeren. Al gauw maakte hij van trendwatching zijn werk. “Bij mijn eerste werkgevers moest ik boodschappen doorgeven, waarvan ik dacht: Klopt dit wel? Past dit wel bij de tijdsgeest? Zo is het balletje gaan rollen.” Inmiddels geeft hij lezingen voor zo’n tweehonderdduizend mensen per jaar, consulteert het bedrijfsleven hem over allerlei toekomstverwachtingen en runt hij het trendcommunicatiebureau Dexter.
Het boek ‘Megatrends Nederland’ bracht hem in 2005 voor het eerst grote bekendheid. Hij beschrijft daarin hoe de wereld en meer specifiek Nederland er over twintig jaar uit zal zien. De pers besteedde er veel aandacht aan en allerlei voorspellingen die onwaarschijnlijk leken, kwamen uit. Wat meehielp aan het succes was dat het boek door zijn populaire stijl toegankelijk was voor een breed publiek.





Leeftijd: 48 jaar
Woont: Amsterdam – Zuid: negentiende eeuws herenhuis, Met wortels in drie continenten is hij feitelijk overal thuis
Opleiding: Communicatie, Universiteit Utrecht (1987)
Liefde: Gehuwd met Vinco David. Geen kinderen (wel kunst)
Favoriet land: Duitsland, prachtig land, mooie en innovatieve mensen
Vakantieland: Brazilië, levendige steden, sprankelende mensen.
Hobby: Gepassioneerd kunstverzamelaar, reizen en lezen
Uren werk per week : 60 uur
Opmerkelijke eigenschap: Dat mensen vrolijk van hem zeggen te worden
Motto: De kortste afstand tussen mensen is de lach
1967 – 1982: lagere en middelbare school in Paramaribo, Suriname.
1983: verhuizing naar Nederland
1983 – 1987: studie Neerlandistiek, Universiteit Utrecht
1989 – 2006: directeur-eigenaar van trendcommunicatiebureau Dexter bv
2005: verschijning bestseller “Megatrends Nederland”, dat de start vormde van zijn serie trendboeken
2007 – heden: Trend Office Bakas bv.
2008: Verkiezing zwarte zakenman van het Jaar
2009:  Verkiezing trendwatcher van het jaar en start publicatie van boeken in andere talen en landen

 

Ik ben erg onder de indruk van Adjiedj Bakas als Trendwatcher. Hij beschrijft thema’s waar wij dagelijks mee te maken hebben zoals gezondheid, liefde, werk en inkomen toegankelijk voor een breed publiek. Gezond leven wordt een van de belangrijkste thema's van de 21e eeuw volgens Bakas. In zijn boek de toekomst van gezondheid beschrijft hij  thema’s als; de technologie rukt op en maakt steeds meer medisch mogelijk. Hoe moeten stakeholders in de gezondheidsbranche in deze tijdgeest hun vak uitoefenen? Welke gezondheidsproducten hebben toekomst, welke nieuwe komen eraan? Welke coalities moet je aangaan en met welke partijen, wil je als ziekenhuis, farmaceutisch bedrijf, apotheek, GGZ-instelling of particuliere kliniek je klanten optimaal van dienst zijn? Welke gezondheidsissues worden actueel? Welk soort leiderschap vergt dit allemaal in de branche? En wat betekent de vernieuwing van de zorgsector voor jou als burger, als zorgconsument? Hoe kun je daar zelf aan bijdragen?  
Het is de humoristische manier waarop hij een boodschap overbrengt. De boodschap raakt mij en zet mij aan het denken. Hij is natuurlijk niet voor niks trendwatcher van het jaar geweest in 2009. In 2008 is hij ook nog verkozen als zwarte ondernemer van het jaar. En zoals je kunt lezen heeft hij talloze boeken geschreven waarvan de meeste ook nog eens uitverkocht zijn. Het interessante aan hem vind ik zijn open blik en manier van communiceren. Hij legt ingewikkelde of complexe thema’s op een heldere manier uit met humor.  Dat maak het interessant om naar hem te luisteren. Hij heeft geen blad voor zijn mond. Hij levert voor mij infotainment. Volgens RTL komt 87% van de trendvoorspellingen van Adjiedj Bakas uit wat het infotainment gehalte nog hoger maakt.


 
Nederlandse boeken geschreven door Adjiedj Bakas




.

Megatrends Nederland (2005)
Dit eerste trendboek werd een bestseller en oogstte veel publiciteit in (Het boek is nu uitverkocht). Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig


Megatrends van Grimlach tot Ironie (2006)Dit trendboek over de ontwikkeling van humor wereldwijd, ingeleid door Freek de Jonge, is tijdloos. Het verscheen in een boekhandelseditie en in een eigen editie van uitzendbureau Content (nu Unique) dat aan klanten en relaties cadeau werd gedaan onder de titel “Een kwestie van Humor”.  Het boek oogstte veel publiciteit (enkele opvallende links erbij). Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.

De Toekomst van God (2006).Dit trendboek over de religieuze en spirituele trends in ons land, ingeleid door Ruud Lubbers, is tijdloos. Het boek oogstte veel publiciteit (enkele opvallende links erbij). Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.

Leven zonder Olie (2008).Dit trendboek (met als co-auteur trendwatcher Rob Creemers)  over de nieuwe energie-economie werd ingeleid door toenmalig Shell-president Rein Willems (nu Eerste Kamerlid). Het boek oogstte veel publiciteit (enkele opvallende links erbij). Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.

Microtrends Nederland (2009).Dit trendboek  over 70 kleine trends die groot zouden kunnen worden werd ingeleid door Emile Ratelband en het eerste exemplaar werd in ontvangst genomen door Erica Terpstra.  Het boek oogstte veel publiciteit , waaronder Tijd voor Max. Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.

Dit trendboek  over 70 kleine trends die groot zouden kunnen worden werd ingeleid door Emile Ratelband en het eerste exemplaar werd in ontvangst genomen door Erica Terpstra.  Het boek oogstte veel publiciteit , waaronder Tijd voor Max. Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.


World Megatrends door Adjiedj Bakas




Bronnen
Opgehaald op 28 december 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten