donderdag 29 december 2011

Trendanalyse1_Kimberley Osepa



Megatrend: Duurzaamheid

Micro trend/product: toenemende belangstelling voor ambachtelijk bereide producten, steekproducten, kwaliteit en goed eten in 2012
1. Economisch: door de economische crisis wordt de koopkracht minder en zullen mensen eerder in staat zijn thuis te koken. Supermarkten zullen hierdoor extra omzet genereren. Alleen creatieve restaurants met kwalitatief goed eten en een plezierige ambiance trekken volle tafels. Daar wil de consument nog wél geld aan uitgeven
2. Sociaal/cultureel: mensen worden steeds zwaarlijviger dus er ontstaat een toenemende interesse voor gezonde voeding
3. Ecologisch: we letten op ons portemonnee dus gooien we minder zomaar in de prullenbak. Dit draagt bij aan een gezonder milieu
4. politiek: matige bediening in restaurants zorgt ervoor dat consumenten liever thuis kokkerrellen.
5. demografisch: doordat mensen gezonder gaan eten ontstaat hierdoor vergrijzing
6. technologisch: we worden steeds beter geïnformeerd en we zijn er bewust van wat ongezond eten met ons lichaam doet. De consument wordt hierdoor kritischer en wilt kwaliteit

Maxi trend: bewustwording

1. Economisch: De werkloosheid zorgt ervoor dat mensen minder te besteden hebben. Hierdoor gaan consumenten bewuster met hun geld om. In 2012 zullen de ziektekosten stijgen dus we worden als het ware gedwongen gezonder te eten, anders zullen we daar een hoge prijs voor betalen
2. Sociaal/cultureel: we veranderen steeds meer naar een haastige cultuur. Door stress en te weinig slaap lopen we eerder risico’s op overgewicht en hart en vaatziekten. Doordat we hier bewust van zijn veranderen we steeds meer naar een kritische cultuur
3. Ecologisch: We eten steeds gezonder en beter. Het feit dat mensen bewuster met hun voeding omgaan heeft ook gevolgen voor de vergrijzing.
4. politiek: Weten is eten: consument wil weten waar eten vandaan komt Door deze bewustwording zullen ook steeds meer fabrikanten en restaurants duidelijk gaan aangeven wat iemand precies koopt of wat er op iemands bord komt te liggen.
5. demografisch: doordat we ouder worden stijgt ons vetpercentage. Vooral dat van vrouwen. We beseffen ons dat voldoende bewegen naast een druk leven noodzakelijk is en dat we hierdoor langer plezierig leven
6. Technologisch: door de technologische ontwikkelingen wordt alles ons steeds makkelijker gemaakt. Daarnaast zijn wij als mondige consument nieuwsgierig naar wat eten met je lichaam doet. Bovendien worden we geïnformeerd door verschillende kookprogramma’s op televisie die bijdragen aan deze informatiebehoefte.

Mega trend: Duurzaamheid  

1. Economisch: we zijn bereid te betalen voor kwalitatief goede producten
2. Sociaal/cultureel: verder zijn we in Nederland erg verwend en we willen graag lekker eten. De cultuur die heerst is dan ook ‘lekker eten voor weinig geld’!
3. Ecologisch: we gaan steeds duurzamer met voedsel om
4. politiek:  is niet van toepassing
5. demografisch: doordat men gezonder eet is de kans op hart- en vaatziektes minder groot
6. technologisch: restaurants en fabrikanten zullen meer informatie moeten verschaffen over de inhoud van hun produkten naar consumenten toe.


Bronnen:
Opgehaald op 28 december 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten