zaterdag 3 december 2011

Megatrend Milieuverbetering - Sylvia Hoogenbosch

Trendanalyse Milieuverbetering
door Sylvia Hoogenbosch
03-12-11

Uitstoting CO2 in Nederland

Tegenwoordig zijn we heel bewust bezig met het scheiden van afval en overwegen we de aanschaf van een electrische auto. We beseffen ons wat de impact is van onze manier van leven op aarde en we zijn er nog lang genoeg om daar ook actief wat aan te willen veranderen, anders zijn we wellicht zelf de dupe.

Deze piramide gaan we per trede toetsen aan de hand van de trendfactoren:

Micro-laag:

Economie: producten die een slechte invloed hebben op het milieu laten we nu staan en kopen in de plaats daarvan een wat duurder product dat beter is. Vaak gaat dit product ook langer mee. Het komt dus alleen ten goede van de economie in je eigen portemonnee.

Sociologie: tegenwoordig spreken we elkaar er op aan als iemand zijn kauwgom op straat gooit of iemand zonder meer zijn, eigenlijk nog goede, schoenen in de prullenbak gooit. We zijn ons nu veel meer bewust van de vervuiling die we veroorzaken. 

Technologie: de industrie is bijvoorbeeld druk bezig met het ontwikkelen van voertuigen op waterstof en electra. De eerste modellen bestaan al en zijn ook op de markt, maar het kan natuurlijk nog beter en efficiƫnter.

Ecologie: natuurlijk zijn al deze producten veel beter voor het milieu.

Politiek: de politiek stimuleert het gebruik van deze producten. Het is uiteindelijk hun taak om ervoor te zorgen dat het milieu waar we in leven leefbaar blijft.

(demografie is hier niet van toepassing)



Komische infographic over de ontwikkeling van ons letterlijk groene denken



Maxi-laag:


Milieuverbetering betekent voor dertig-plussers: een gezonder leven, een langer leven, hogere verkeersveiligheid (door de voertuigen op electra/waterstof), betere voeding en ze gaan consuminderen.

Demografie:
Door de bewustwording van onze invloed op de aarde verandert de samenstelling van gemeenten. Veel mensen willen zelf ook gezonder leven en wonen, en verhuizen van de grote stad naar het platteland.



De bevolkingsdichtheid in Nederland

Economie: doordat we gaan consuminderen dwalen we af van de consumptiemaatschappij en dat zal betekenen dat de economie daarop achteruit gaat.

Sociologie: als het tot iedereen is door gedrongen dat vliegen een van de grootste luchtvervuilers is kiezen ook dertig-plussers voor andere vakantiebestemmingen. We vliegen niet meer massaal naar Turkije en Griekenland maar kiezen misschien voor fietsvakanties.

Technologie: ook de dertig-plussers gaan kiezen voor 'groene' apparaten. De technologie heeft dus nog een flinke slag te slaan om al onze elektrische producten om te zetten naar apparaten die niet veel energie verbruiken.

Ecologie: consuminderen betekent minder afval en dus minder CO2 uitstoot. Dit is goed nieuws voor alle dieren en het milieu.



Infographic over het broeikaseffect



Politiek: het is de taak aan de politiek om de vervuiling van de burger aan te pakken. Zo hebben we inmiddels de bekende plastic zakken waar al het plastic in wordt weg gegooid, deze wordt door de gemeente voor de deur opgehaald. Net als de groene en zwarte bak die gebruikelijk bij iedereen in de achtertuin staat.


Mega-laag:

Demografie: als we duurzamer gaan leven en het milieu verbetert bestaat de kans dat mensen ouder worden dan nu.

Economie: als de kilometerheffing wordt doorgevoerd, of het betalend rijden in de spits dan komt dit het milieu en de economie ten goede.

Sociologie: als mensen gaan geloven in het groene denken en handelen dan zijn we een heel eind in het verbeteren van het milieu. Wij zijn uiteindelijk de poppetjes die de verandering waar maken.

Technologie: fabrieken met co2 uitstoot gaan op zoek naar andere mogelijkheden om hun afval te verwerken. Aan deze materie wordt nu al gewerkt.

Ecologie: als de bevolking van Nederland en die van de hele wereld inderdaad milieubewust is geworden dan zal dit de ecologie goed doen.

Politiek: net als in Japan bijvoorbeeld kunnen er wetten komen voor het op straat gooien van afval. Het is aan de politiek om zo'n regel in te voeren net als de kilometerheffing.


Een filmpje met daarin allerlei nieuwe groene producten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten