woensdag 14 december 2011

Mislukt concept sport 7 door Rachel van Egmond


mislukt concept -  sport 7
door Rachel van Egmond adccd1a
09-12-2011

Waar sportprogramma’s als voetbal normaal een enorm succes zijn werd sport 7 een regelrechte flop. Waar John de Mol normaal staat voor succes slaat hij nu volledig de plank mis. Een onderwerp wat normaal zo ontzettend veel kijkers trekt laat nu alle kijkers naast zich liggen. Hoe kon dit gebeuren?
In 1995 kondigt KNVB voorzitter Jos Staatsen Sport 7 aan. Sport 7 was een Nederlandse commerciële televisiezender die uitsluitend voetbal uitzond. De zender werd opgericht door John de Mol in samenwerking met het KNVB. Nuon, de ING bank, Telegraaf Holding, KPN werkte mee aan de financering voor de zender. De eerste uitzending van Sport 7 was op 18 augustus 1996. De sportzender trapte af met de openingswedstrijd tussen Ajax en PSV. Helaas  werd op 8 december 1996 Sport 7 weer van de buis gehaald. Er waren te weinig kijkers en het koste de zender ruim 400.000 gulden per dag.

                                                                  sport 7- 'we gaan iets nieuws doen'

Het idee achter sport 7
Sport 7 moest voortaan mooier, sneller, en uitgebreider informatie bieden aan de kijker.
Het was de bedoeling om van Sport 7 na enkele jaren een betaalzender te maken maar al snel bleek dat de kwaliteit te laag was om daar mensen voor te gaan laten betalen. Ook kabelmaatschappijen zagen er niets in iedere kijker 2 gulden te vragen.Ook was het betalen voor een zender in die tijd helemaal nieuw dus er moest wel met een heel bijzonder concept gekomen worden wilde mensen er voor gaan betalen. Want geld neerleggen voor iets dat je op een andere zender ook kunt zien gaat natuurlijk geen enkele consument mee akkoord.
De reden dat de kwaliteit van de zender zo laag bleef kwamen door verschillende de punten, één daarvan is het feit dat Ruud Hendriks, de directeur van sport 7 beloofd dat de sport voortaan mooier, sneller en ook uitgebreider in beeld zal worden gebracht. Maar de NOS bracht ook nog steeds samenvattingen van de wedstrijden veel kijkers waren al zo gehecht aan studio sport dat ze daar bleven hangen en niet overschakelde naar sport 7 bovendien had de kijker genoeg aan de samenvatting en niet de behoefte aan uitgebreidere informatie.
ook is er een contract opgesteld met de KNVB. In dat contract staat dat Sport 7 recht heeft op 10 live wedstrijden per jaar. Van deze 10 wedstrijden zijn er 6 zogenaamde traditionals, wedstrijden tussen de drie belangrijkste clubs. In november besluit Feyenoord dat de wedstrijd Feyenoord – NAC niet live uitgezonden wordt. Maar daar is sport 7 het natuurlijk niet mee eens. En dient een schadeclaim in.
Het Amsterdamse Gerechtshof bepaalt dat Feyenoord een “fundumenteel recht” heeft om de rechtstreekse uitzending van een thuiswedstrijd te weigeren. Door deze uitspraak liep sport 7 veel kijkers mis omdat de wedstrijd niet uitgezonden wordt deze cijfers inclusief de kosten voor het gerechtshof maakte dat sport 7een verlies van bijna 100.000.000 gulden had. Door deze uitspraak was sport 7 ook genoodzaakt om minder populaire wedstrijden uit te zenden.

Door al dit nieuws kwam sport 7 in een negatief spiraal terecht en werd de zender door andere presentatoren zo nu en dan flink door het slijk gehaald . zo noemde Youp van ’t Hek het bijdehand ‘Sport even’ noemde. De zender trok door al deze negativiteit geen kijkers meer en doordat er geen kijkers waren wilde bedrijven ook nog maar weinig reclame op de zender waardoor er nog minder geld binnen kwam. Op 1 november 1997 heeft Sport 7 nog proberen een doorstart te maken maar dit is niet van de grond gekomen.


Slecht onderzoek
Het is inmiddels bekend dat Veel innovaties mislukken doordat het concept niet aansluit op de behoeftes van de klant. Zo komt ook in deze blog naar voren dat er voor een concept op de markt wordt gebracht er eerst gedegen onderzoek plaats moet vinden, de conceptontwikkelaar moet een goed beeld hebben van wat de behoefte van de klant is. De behoefte van de consument  voor het concept was in dit geval niet groot genoeg. Ook moet er goed gekeken worden naar regels om het soort blunders dat sport 7 heeft gemaakt die miljoenen kunnen kosten te voorkomen. Ook is een innovatief concept alleen niet genoeg. Er komt veel meer bekijken. De lancering moet bijvoorbeeld sterk zijn. Hier heeft John de Mol dus veel van geleerd, zo slecht als de lancering van sport 7 was. Zo sterk was de lancering jaren later van the voice of Holland.In dit artikel kunt u meer lezen over goede innovaties en concepten

Bronnen:
http://www.frankwatching.com/archive/2010/06/25/succesvol-innoveren-is-weten-wat-de-klant-wil/http://nl.wikipedia.org/wiki/Sport_7
http://stick.punt.nl/?id=506083&r=1
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=4z7kP6jVA8o
http://computerworld.nl/article/11625/innovatie--maar-dan-goed.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten