zaterdag 3 december 2011

Megatrend Economische crisis - Sylvia Hoogenbosch

Trendanalyse Economische crisis
door Sylvia Hoogenbosch
03-12-11


Economie krimpt door consument

Momenteel leeft de hele wereld in een economische crisis. Hierdoor denkt elke consument aan zijn of haar portemonnee.
“Het vertrouwen van de consument in de economie is in bijna drie jaar niet zo laag geweest als nu. Vooral door zorgen over de kredietcrisis op de financiële markten en dalende aandelenmarkten zien Nederlanders de economische toekomst somber in.” (Witt, 2008)
We struinen koopjes af in supermarkten en kiezen ervoor om onze schoenen weer naar de schoenmaker te brengen als ze stuk zijn in plaats van direct een nieuw paar te halen.

We toetsen iedere laag van deze piramide aan de hand van trendfactoren:

Micro-laag:

Demografie: De ene gemeente in Nederland is rijker dan de ander. In Wassenaar bijvoorbeeld kom je minder snel een Action tegen dan in Den Helder. Daar staat de grootste Action van Nederland en vind je ook een aantal Aldi's, Lidl en de Big Bazar.




Economie:
Deze winkels zijn populair nu we in de economische crisis zitten. Mensen halen hier veel spullen voor weinig geld. 

Socologie: Schaamde je je voorheen nog dat je iets had gekocht bij de Action, zo zegt men nu: ,,Ja, leuk he! Gewoon bij de Action vandaan."

Ecologie: Een paar winkels zullen het milieu niet ten goede komen. Bij de Big Bazar, Action en Eurotopshop worden een heleboel kleine hebbedingetjes verkocht die allemaal zijn gemaakt van plastic.

Maxi-laag:
 
Wat betekent de economische crisis voor de consument? Men gaat bewuster om met geld, koopt liever een goedkoop product dan een duur merk. Ook verliezen een hoop mensen hun baan of hebben hun baan al verloren. Hierdoor komt een deel van de bevolking meer in financiële problemen.

Aan de hand van de bovenstaande grafiek is af te lezen waar huishoudens hun geld aan uitgeven.


We toetsen ook deze trede van de piramide aan de hand van de trendfactoren:

Demografie: De mensen in Nederland die genoeg geld verdienen veranderen hun uitgavenpatroon wellicht niet, ook hun woonplaats zullen ze behouden. De burgers die hun baan kwijtraken en zodoende ook hun huis worden gedwongen om anders te gaan wonen. Gemeenten die nu nog genoeg inkomen hebben zien een verschuiving plaats vinden doordat bijvoorbeeld fabrieken op hun grond door faillissement sluiten.

Economie: Dat mensen hun hand op de knip houden komt de economie niet ten goede. Als we geld blijven uitgeven zorgen we ervoor dat een hoop banen in stand worden gehouden en dat bedrijven blijven bestaan. Deze bedrijven hebben aandelen op de beurs en de beurs heeft invloed op de economie.




Sociologie: Mensen gaan minder vaak uit eten maar daar tegenover ontstaan er wel nieuwe creatieve meetings: in plaats van uit eten te gaan, gaan vriendinnen nu samen naar een kledingruilparty. Ze nemen kleding uit hun eigen kledingkast mee en ruilen deze voor andere items.

Ecologie: Doordat mensen geldbewuster zijn hebben een aantal fabrieken hun deuren al moeten sluiten. Dit komt het milieu ten goede: dit betekent minder uitstoot en uitlaatgassen tijdens het produceren en transporteren van de goederen.

Politiek: De politiek probeert de burger te stimuleren om weer aankopen te gaan doen om zo de economie draaiende te houden.


Mega-laag:

De economische crisis is een megatrend (zie de infographic over de schulden in Europa) die nu bijna vier jaar speelt en zich nog vele jaren zal door ontwikkelen. Of deze ontwikkeling positief of negatief uitpakt is afhankelijk van buitenlandse factoren. Indien Italië failliet gaat zal de crisis nog veel dieper worden. Gebeurt dit niet, wie weet krabbelt Nederland dan heel langzaam weer op. 

Infographic over de schulden in Europa


Demografie: De economische crisis is een wereldwijd actueel onderwerp en er vindt overal verschuiving plaats. Een paar landen zijn bijna failliet en Amerika weet het ook alsmaar te overleven door nieuwe leningen aan te gaan. Uiteindelijk is de bevolking hier de dupe van. We zullen op lange termijn dan ook gaan zien hoe de samenstelling van de wereld en de wereldbevolkingen verandert.

Economie: Op dit moment ligt de economie op zijn kant. Het is nog niet bekend of we eerst in een nog dieper dal terecht komen wat betreft de recessie of dat we, in ieder geval in Nederland, langzaam weer op gaan krabbelen.

Sociologie: Een hele hoop mensen komen terecht in de bijstand. Voor deze mensen zullen nieuwe bezigheden worden bedacht en gecreëerd. Denk aan de kledingparty's zoals genoemd onder de maxitrend.

Ecologie: In de toekomst zullen nog meer bedrijven failliet gaan, wellicht omdat de consument hun producten niet meer afneemt. Ook zullen consumenten minder met vakantie gaan. Dit betekent dat er minder transport plaats vindt op de wereld en dit scheelt enorm veel uitlaatgassen.

Politiek: De politiek in Nederland, Europa en de rest van de wereld is met man en macht bezig om het hoofd boven water te houden. Nederland ondersteunt landen financieel daar waar nodig is maar indien Italië ook in nood komt gaan we wellicht zelf weer kopje onder.







Bronnen
Centraal bureau voor de statistieken

Bibliografie
Witt, R. d. (2008, juli 23). De economische crisis. Retrieved 11 26, 2011, from elsevier.nl: http://www.elsevier.nl/web/10196771/Dossiers/De-economische-crisis/De-weg-naar-het-plan-van-700-miljard/Vertrouwen-consument-in-economie-is-sterk-gedaald.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten