zondag 4 december 2011

Trendwatcher - Irene Westerbeek - Sylvia Hoogenbosch

Trendwatcher Irene Westerbeek

Door Sylvia Hoogenbosch

04-12-2011



 " ‘Kippenvel. Ze neemt je mee op haar eigen ontdekkingsreis. Een ruwe diamant. Dit heb ik nog niet eerder gezien, Zo’n eigen stijl, zo doordrenkt in alle visuals die ze maakt. Een oog voor stijl, een oog voor perfectie. Zij heeft de absolute ‘Wow’ factor.'
Haar werk is authentiek. Daarnaast is zij in staat om van alle trends die zij spot een geheel te maken. Ze is een sterke persoonlijkheid en een aanwinst voor het vak. Ze weet dat op een eigen wijze over te brengen."(Haan, 2010)

Irene is 27 en studeerde in 2010 cum Laude af aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam.


In dat zelfde jaar won zij de TWOTY (trendwatcher of the year) award in de category upcoming talent. Ze is ook genomineerd voor De Maaskantprijs en De Drempelprijs, dit naar aanleiding van haar afstudeerproject: the Cool Collector.

Met the Cool Collector is Irene na haar afstuderen verder gegaan. The Cool Collector is een uitgebreide website waar het vooral draait om de trends die worden gespot door meerdere trendwatchers en de inbreng van kunstenaars die trends op een creatieve manier in kaart brengen.

Designers en kunstenaars kunnen hun werk insturen en als het past binnen de visie van the Cool Collector en het is een (mogelijk nieuwe) trend dan wordt het op de site geplaatst en kan de hele wereld hier inspiratie uit halen.

Irene geeft ook gastlessen op scholen en academies en doet trend research en consultancy voor bedrijven. Daarnaast schrijft ze artikelen voor magazines, heeft meegeschreven aan de Trendrede 2011 en is stylist.

Westerbeek is gefascineerd door het consumentisme in het Westen. Dit zie je ook terug aan de onderwerpen die ze behandelt op haar site. De meeste trends die daar genoemd zijn zijn een weerspiegeling van producten uit de consumptiemaatschappij.
" "Er wordt wel eens gezegd dat jongeren tegenwoordig niet meer rebelleren, maar dat is niet zo. Alleen hebben veel jongeren zich erbij neergelegd dat er geen wezenlijk alternatief is voor de massacultuur en het kapitalistische systeem. Wij zijn veel minder naïef dan vorige generaties. We zien in dat het kapitalisme te krachtig is en dat andere systemen tot mislukken zijn gedoemd."
En: "De massacultuur is ook te nauw verweven met onze identiteit, veel meer dan bij oudere generaties. Al onze herinneringen zijn gesponsord of zitten vast aan een merk. Wij speelden niet met blokken, maar met Lego." In feite zijn de symbolen van de massacultuur volgens Westerbeek uitgegroeid tot een taal, waardoor mensen zich met elkaar kunnen verstaan."(Westerbeek, 2010)

Wat is de werkwijze van Irene?
The Cool Collector krijgt, zoals al beschreven, een hoop nieuw werk toegestuurd en zelf is Irene in het dagelijks leven altijd alert op nieuwe trends. Op de website van the Cool Collector staat genoemd dat ze inspiratie haalt uit blogs, magazines, YouTube, Flickr, Kranten, Boeken en ze heeft ook een virtuele bibliotheek die ze graag met iedereen deelt:
http://thecoolcollector.net/?page_id=2928

Andere trendwatchers die meewerken aan the Cool Collector wonen door de hele Benelux. Dit betekent dat er andere trends op andere plekken worden geconstateerd en zo wordt ook Irene geïnspireerd door nieuwe invalshoeken.

Na het verzamelen van inspiratie werkt Irene deze uit in trendpanelen. Op CoolCollector zijn meerdere van deze panelen te vinden, ik heb er een aantal verzameld en deze zie je onderaan de pagina terug.
De trendpanelen zijn onder andere wat Irene zo goed en populair maakt in haar vak. Hiermee weet ze haar vinger op exact de juiste plekken te leggen en begrijpt men wat ze zeggen wilt. Op deze manier maakt ze naar haar klanten toe visueel zichtbaar waar ze commercieel gezien op kunnen inspelen en welke trends er in hun vakgebied actueel zijn.

Trendpiramide
Uit de website van Irene blijkt dat ze is toegespitst op microtrends. Aan de hand van deze microtrends maakt ze een collage en daarin vertelt ze wat de maxitrend is. De onderste laag van de piramide, de 'megatrend', is niet duidelijk verwerkt op haar website. Dat ze wel met megatrends werkt wordt duidelijk door haar medewerking aan de Trendrede.

Een trendpiramide over Irene Westerbeek zelf
Micro:
Irene Westerbeek als trendwatcher
The Cool Collector

Maxi:
Irene is erg creatief in haar denken en door de uitstraling van de website en de collages die hierop staan zie je dat ze veel plezier heeft in haar werk.
Hierdoor inspireert ze ook een hoop andere mensen.

Mega:
Irene timmert behoorlijk aan de weg en dat betekent dat ze door veel werkervaring op te doen over 20 jaar nog steeds een goede trendwatcher kan zijn. Wellicht verschuift haar toespitsing op de massacultuur naar een andere megatrend en wordt haar werk daarmee volwassener.


Trendpanelen van Irene Westerbeek:


Vrouwen kunnen zich virtueel makkelijk mooi maken

Op bovenstaand trendpaneel heb ik het volgende beoordelings-schema los gelaten:

Wat is de actuele werking van het trendpaneel?
Ik zie hoe vrouwen zich virtueel mooier kunnen maken

Wat is de vorm formeel gezien?
ik zie veel zwart, een klein beetje tekst. Ronde, vierkante en rechthoekige vormen en strepen op de achtergrond.

Wat is de vorm materieel gezien?
Dit paneel is virtueel, samengesteld met afbeeldingen van het internet

Wat is de ideële functie?
Het willen weergeven van een trend

Wat is de praktische functie?
Een klant visueel overtuigen van de trend

Wat is de voorstelling?
Ik zie vrouwen, vormen, haar, make-up, spiegels, behang, computerschermen, virtuele mogelijkheden

Wat betekent de inhoud van dit trendpaneel?
Het betekent dat er in de toekomst nog veel gaat veranderen op mode gebied. Ook dit onderdeel wordt virtueler. Voordat we ons opmaken en omkleden kunnen we op een scherm al zien hoe het resultaat wordt. 


Beoogde werking
Het visueel weergeven van een maxitrend in de cosmetica en mode industrie voor vrouwen.





 De maxitrend bij deze staat genoemd in het paneel, evenals de microtrends


In deze slideshow zijn microtrends weergegeven onderbouwd door maxitrends


In deze slideshow zijn visuals weer gegeven met daaroverheen wat de mens nu bezig houdt


Geen opmerkingen:

Een reactie posten