woensdag 14 december 2011

mislukte conceptlancering OV-chipkaart door Rachel van Egmond

mislukte concept lancering – OV-chipkaart
Rachel van Egmond adccd1a
13-12-2011


Beïnvloed dit de mening van de consument en hoe kunnen de fouten in de toekomst gemeden worden wanneer er een nieuw concept wordt gelanceerd.
Een goed voorbeeld om voor die te gebruiken is de OV-chipkaart.

De OV-chipkaart is het vervoerbewijs voor het openbaar vervoer in Nederland. Door de komst van de OV-chipkaart zijn de strippenkaarten metro en treinkaartjes komen te vervallen. Er is nu dus één kaart voor trein, tram, bus en metro. De kaart werd sinds 2005 stapsgewijs in heel Nederland ingevoerd en sinds 3 november 2011 heeft de OV-chipkaart in heel Nederland zijn intrede gedaan en is er nergens meer in Nederland nog te reizen met een ander openbaarvervoersbewijs. Deze overgang is niet geheel foutloos gegaan en heeft het heel wat voeten in de aarde gezet.
Filmpje, voor het eerst reizen met de OV-chipkaart

Op het moment dat de OV-chipkaart verplicht werd in rotterdam stonden er ontzettend lange rijen, iedereen moest zijn kaart ophalen en/of opladen dit heeft voor een ontzettend grote stremming van de doorloop gekost. In sommige gevallen zijn mensen zelfs terug gekeerd naar huis. Mensen kwamen hierdoor veel te laat op hun werk en op school. Ook kregen veel studenten hun OV-chipkaart nog niet binnen waardoor ze ineens wel voor het openbaarvervoer moesten betalen omdat hun abonnement wat ze nog hadden niet meer geldig was en ze daar mee niet door de poortjes van de metro en NS konden. Ook in een aantal andere steden zijn gelijke verhalen te zien bij de officiële invoering van de OV-chipkaart. Toen op 3 november de laatste 3 Nederlandse provincies mee gingen doen liep het wel allemaal iets gesmeerder, er waren geen lange wachtrijen en mensen hadden over het algemeen hun kaart allemaal binnen.
Door antwoord te geven op de vraag; Als een lancering van een concept slecht is of niet goed verloopt wat heeft dat dan voor invloed op het concept zelf? Komen we bij het volgende punt aan. Bij de OV-chipkaart is niet alleen de concept lancering slecht. Als snel duikt er fout na fout na fout op. Zo is de kaart al meerdere keren gehackt waardoor vele mensen reizen zonder te betalen. Sinds kort is er nu ook een Windows-applicatie beschikbaar waarmee iedereen die een computer kan opstarten zijn OV-chipkaart kan hacken en vervolgens gratis kan reizen.

Filmpje hacken ov-chipkaart
Ook zijn er vaak niet genoeg poortjes bij metro en treinen om de massa tijdens de ochtendspits en avondspits van het station af te laten gaan. Mensen staan soms langer dan een minuut te wcahten om van het station af te mogen. En zo zijn er nog veel meer klachten en problemen bij de OV-chipskaart. Wilt u deze ook lezen ga dan naar;
Uit deze blog kunt u dus opmaken dat wanneer de lancering slecht is het concept ook nog wel eens moeilijk is om op een positieve manier aan de man te krijgen. Nu gaat het bij de OV-chipkaart om een proces van miljarden euro’s. Miljarden euro’s terwijl er nog amper iemand tevreden over is. Eigenlijk komt het dus neer op een slecht concept maar dit zal de overheid nooit toegeven en er zullen nog vele euro’s ingepompt worden om het systeem beter te laten werken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten