zaterdag 10 december 2011

Mislukt concept – Madiwodovrijdagshow - Sylvia Hoogenbosch

Mislukt concept – Madiwodovrijdagshow
Sylvia Hoogenbosch
10-12-11


Had Paul de Leeuw een enorm succes met het programma Mooi! Weer de Leeuw, zo werd het programma Madiwodovrijdagshow een flop. Waar lag dit aan? Hoe kan het dat een succesvolle programmamaker als Paul de Leeuw met het ene programma zo’n succes heeft en hij datzelfde succes daarna niet weet te evenaren?
“Volgens kenners komt het vooral door gebrek aan consequentheid van uitzending dat dit programma het niet heeft gehaald.
Paul de Leeuw zou teveel spotten. Er zijn wel degelijk talkshows – gedreven door spot – succesvol geworden. Nederlanders schijnen lange tenen hebben, waardoor Paul’s gespot tijdens de show niet gewaardeerd wordt. Ook zouden de gasten niet echt interessant zijn, ondanks dat de redactie van de show ervoor gevochten heeft enigszins grote namen in hun show te krijgen.” (Nicolette, 2011)

Volgens de Leeuw zelf is Nederland nog niet toe aan een show als deze. Ook wijt hij het aan het tijdstip waarop de tv-show werd uitgezonden en legt hij een stukje schuld bij zijn medewerkers: “Laat ik voorop zeggen dat ik er zelf bij ben geweest en dat ik medeverantwoordelijk was voor het resultaat. We hebben veel fouten gemaakt. Het leek BNN en de VARA een goed idee om mij in het begin te omringen met mensen met wie ik nog niet eerder gewerkt had en die ook niet zo veel ervaring hadden. Dat was achteraf niet zo’n goed idee. Ik heb heel hard gewerkt, maar ik ben ook lui geweest door niet eerder dingen naar me toe te trekken. Dat neem ik mezelf wel kwalijk.” (Mediacourant, 2011)

Maar ook zegt de Leeuw dat het programma niet goed aansloot bij de kijkersdoelgroep en dat de concurrentie erg groot was. Al met al heeft het Nederlandse publiek voorlopig blijkbaar genoeg van de humor van de Leeuw. Hij heeft ons jaren vermaakt en we zijn voorlopig klaar met zijn humor, hem vijf keer per week op de buis zien is nu een overdosis aan Paul de Leeuw.
Volgens Marcel Peereboom Voller was het programma te makkelijk: “Er is te veel mis met het programma dat het nieuws van de dag verwerkt tot een uurtje platte leut. Elk onderwerp is een excuus om lollig te doen, en daarna is het haastje-repje dóór naar de volgende grap.” (Mediacourant, ‘De Madiwodovrijdagshow ten dode opgeschreven’, 2010)

Hoe zit het met de interactive experience van dit concept?
De sociale context: bij aanvang van het programma hoopten de kijkers op een soortgelijk programma als Mooi! Weer de Leeuw maar dit bleek een behoorlijke tegenvaller. Gasten uit het publiek worden best voor schut gezet en ook de co-presentatoren van Paul de Leeuw.

Persoonlijke context: De kijker thuis deed een onprettige kijkervaring op door de positie waarin gasten werden geplaatst.

Fysieke context: Het programma is gezond opgezet. Het decor paste bij de Leeuw: een soort huiskamer. Dit is wat hij in veel van zijn zelf gepresenteerde programma’s heeft gedaan, het creëren van een huiselijk familiegevoel.

De Madiwodovrijdagshow is dus een mislukt concept van Paul de Leeuw. Net zoals hij momenteel meerdere mislukte concepten op zijn naam heeft staan: “de tafel van 5, De Zaterdagavondshow, Waar is Elvis?” (©RTLZ.nl, 2010)

 De 'huiskamer' van het programma

Bibliografie

©RTLZ.nl. (2010, 09 14). Opnieuw mislukt programma van productiehuis EVA (Paul de Leeuw). Retrieved 12 10, 2011, from rtl.nl: http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/2010/weken_2010/37/0914_1615_Opnieuw_een_domper_voor_productiehuis_EVA_paul_de_leeuw.xml
Mediacourant. (2011, 06 14). De Leeuw: 'Madiwodovrijdagshow' moest kwartier later'. Retrieved 12 10, 2011, from mediacourant.nl: http://www.mediacourant.nl/?p=106971
Mediacourant. (2010, 09 15). ‘De Madiwodovrijdagshow ten dode opgeschreven’. Retrieved 12 10, 2011, from mediacourant.nl: http://www.mediacourant.nl/?p=82634
Nicolette. (2011, 05 27). MaDiWoDoVrijdagshow geflopt. Retrieved 12 10, 2011, from Ontfrissend.nl: http://www.ontfrissend.nl/nieuws/madiwodovrijdagshow-geflopt/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten