maandag 12 december 2011

Gelukte conceptlancering – Nokia Lumia 800 - Sylvia Hoogenbosch

Gelukte conceptlancering –
Nokia Lumia 800           
Sylvia Hoogenbosch
12-12-12

Is Nokia van de ondergang gered? Tien jaar terug waren de telefoons van Nokia DE telefoons om te hebben. Tot de smartphone op de markt kwam, toen waren de apparaten van Nokia opeens ouderwets en het design ervan werd als hopeloos ervaren.
Nokia wilde niet mee met nieuwe besturingssystemen en hield vast aan het eigen Symbian. Even zijn ze overgestapt naar het systeem MeeGo maar ook hiermee redde Nokia het niet.

Het begin van het graf voor Nokia was al gegraven tot ze besloten alles op alles te zetten en met de introductie van de Nokia Lumia 800 een enorme comeback te maken. Gaat het ze lukken? De kritiek op de telefoon is positief en de conceptlancering is zo groots uitgepakt dat geen enkele consument nog onder het mooie apparaat uit kan.

Op 26 oktober jongstleden is de nieuwste Nokia gelanceerd door de CEO van Nokia Stephen Elop. Dit gebeurde tijdens de Nokia World, het jaarlijkse congres van Nokia.
Dit was natuurlijk slechts de aftrap. Hierna volgden tv-commercials, een website, posters, advertenties en een geweldige lancering in Londen.

Deze lancering was niet alleen voor genodigden en ook was er geen blik met filmsterren open getrokken. Wat dan wel? Een enorm gave 4D lichtshow voor iedereen die dit wilde aanschouwen:



Waarom is deze conceptlancering van Nokia geslaagd?
Nokia had geen andere keus dan nu met een ontzettend goed product te komen dat hen van de ondergang redt. En dat is ze gelukt door een telefoon met een mooi design te ontwerpen en een samenwerking met Windows aan te gaan. Door op hun nieuwe telefoon het besturingssysteem van Windows te zetten onderscheiden ze zich enigszins van andere smartphone-aanbieders.

Naast het lanceren van een goed product moest de campagne er omheen minstens zo sterk zijn. Door de identiteit en emotie die wordt gecreëerd rondom de telefoon gaan mensen over tot aanschaf.

Als ik mezelf als uitgangspunt neem en teruggrijp op de zestien typen consumptie-emoties (Bernd Schmitt,  Experiential Marketing, 1999) dan zijn de volgende emoties op mij van toepassing na het ervaren van de lancering van deze Nokia: tevredenheid, vreugde en opwinding. Ik ben tevreden over het feit dat Nokia zo slim is geweest om een beleving te hangen aan de telefoon, dit is de strategie die zorgt dat de telefoon verkoopt. Ik voel vreugde over de manier van lanceren: ik had graag vlakbij dat enorme gebouw gestaan om de muziek en de lichtshow te ervaren. En de opwinding voel ik omdat ik zelf ook zo’n concept zou willen bedenken. Nokia is gered van de ondergang mede door deze lancering, wie wil hier nu niet zijn hersenen op hebben gebroken?  

Bekijk het volgende filmpje dat voor mij erg goed werkt. Als ik nog geen geweldige smartphone had zou ik hierdoor (en door de geweldige lancering in Londen) overwegen om tot aankoop over te gaan. Het beeld en het geluid sluit erg goed op elkaar aan en laat je ervaren hoe het is om een Nokia Lumia 800 te gebruiken:


De campagne is kleurrijk, evenals de telefoons. Tevens zijn de grafische uitingen erg creatief doordat woorden op hun kop staan en de kleuren die zijn gebruikt zullen bij velen een positieve reactie opwekken.

Uitingen rondom de lancering van Nokia op een rij

een reclameuiting voor de Nokia Lumia 800 in een winkelcentrum

De website van de Nokia Lumia 800

Een webpagina nog voordat de telefoon gelanceerd was

Dit is slechts een greep uit de uitingen die zijn gemaakt voor de reclamecampagne van Nokia.

Conclusie rondom deze lancering
Natuurlijk heeft Nokia een zoveelste smartphone op de markt gebracht. Ze moesten deze daarom brengen als een apparaat dat zich onderscheidt van andere smartphones en echt uniek is. Dit hebben ze gedaan door de belevenis van de telefoon groot op te zetten: deze Nokia Lumia 800 brengt je ‘the amazing everyday’. En ik geloof ze na het zien van de lancering van deze telefoon in Londen en ik word erg blij van de stoere en kleurrijke reclame-uitingen. 

Daarnaast blijkt het ook nog een goede telefoon te zijn: “Wat ons betreft is de Nokia Lumia 800 een schot in de roos. Nokia heeft eindelijk een echt goede smartphone die de concurrentie met Apple, HTC en Samsung aan kan en Windows Phone 7.5 heeft eindelijk een echt begerenswaardige telefoon. Of je nu wilt overstappen van een 'normale' telefoon naar een smartphone, of juist iets anders wilt na je iPhone of Android-telefoon, de Nokia Lumia 800 is zeker het overwegen waard.” (Consumentenbond, 2011)

De verkoopcijfers heb ik niet kunnen achterhalen. Maar wel een artikel waarin het volgende staat: “De eerste cijfers vanuit de UK zijn ook binnen: de Lumia 800 heeft in de eerste week een verkooprecord voor Nokia behaald.” (Tsang, 2011)

Bronnen
De lessen concepten en trends – periode 2 – jaar 1 AD Crossmedia Communicatie

Bibliografie
Consumentenbond. (2011, 11 11). Nokia Lumia 800: review. Retrieved 12 12, 2011, from Consumentenbond.nl: http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/telefonie/mobiele-telefoons/nokia/nokia-lumia-800-eerste-indruk/nokia-lumia-800-review
Tsang, K. (2011, 11 23). Nokia Lumia 800 haalt verkooprecord in eerste week UK. Retrieved 12 12, 2011, from Pocketinfo.nl: http://www.pocketinfo.nl/nokia-lumia-800-haalt-verkooprecord-in-eerste-week-uk-62225


Geen opmerkingen:

Een reactie posten