woensdag 14 december 2011

Geslaagd concept – the voice of Holland door rachel van egmond

Geslaagd concept – the voice of Holland
Door Rachel van Egmond ADCCD1A
10-12-2011

The voice of Holland is een talentenjacht.
Vanaf half september 2010  zat heel Nederland op vrijdagavond aan de buis gekluisterd voor the voice of Holland. Het nieuwe format brak vanaf dag één alle records en was met gemiddeld 2,8 miljoen kijkers per aflevering de beste bekeken talentenjacht ooit.


Roel van Velzen, Nick & Simon, Angela Groothuizen en Jeroen van der Boom. Jeroen van der boom zal in seizoen 2 worden opgevolgd door Marco Borsato.
Pas in augustus lieten bedenkers Roel van Velzen en John de mol weten dat het om een Nederlands format ging en dat de naam the voice of Holland zou worden.
Conceptlancering
De talentenjacht werd op 31 maart 2010 gepresenteerd aan het grote publiek. Er was toen nog niet bekend wat het concept van het programma precies inhield en er werd zelfs gezegd dat het een Amerikaans format was, om zo deelnemers te trekken. Er werd door veel mensen in het diepe gegraven over wie er in de jury zou zitten. Op 17 juni werd er uiteindelijk bekend gemaakt dat de jury bestond uit.

Het format
Het grote succes achter dit programma is het sterke format dat anders is als dat het Nederlandse publiek gewend is. The voice of Holland bestaat uit 4 fases.
De eerste fase bestaat uit de productie audities. Hier worden de beste artiesten al uitgepikt. Deze audities worden niet opgenomen en vallen dus weg voor de kijkers. Ook zijn er innovatieve online audities. De tweede fase bestaat uit de succesvolle blind auditions. Deze worden wel opgenomen en zijn voor het publiek aantrekkelijker gemaakt doordat de jury niet kan zien wie er optreed omdat ze met de rug naar de artiest toe zitten. Is een coach eenmaal enthousiast dan wordt de stoel omgedraaid en ziet de coach de artiest pas. Ook was elke auditie al van goed niveau waardoor iedere auditant weer interessant genoeg was om naar te kijken voor het publiek. De derde fase bestaat uit the battles waar kandidaten letterlijk in een boxring tegen elkaar strijden maar ook samen zingen. De vierde fase zijn de liveshows en pas dan mag het publiek meestemmen over wie zij vinden dat er kan winnen.
Real life soaps

Naast de afleveringen van The Voice of Holland is er ook een reallifesoap; The Voice of Holland - Real Life. Tijdens deze real life soap zien de kijkers de achtergrond van de kandidaten, zien de fans de talenten repeteren en zien ze hun familie en fans.
De bedoeling achter deze real life soap is dat de kijker zich helemaal in kan leven in de kandidaat en hieruit een band kan opbouwen en een echte fan kan worden. De kijker wil graag dat zijn favoriet wint dus zal hier meer mee bezig zijn en sneller gaan stemmen om zijn of haar favoriet te laten winnen.



Crossmediaal concept
Met hoofd sponsor Vodafone  wilde productiebedrijf talpa en conceptbedenkers Roel van Velzen en John de Mol zorgen dat het een interactieg programma werd.
Vodafone wilde de mogelijkheden van mobiel internet bij een breed publiek onder de aandacht brengen. De hoofdsponsor koppelde tv aan vast en mobiel internet voor interactie tussen deelnemers en kijkers. Online platformen zoals Facebook, Hyves, Twitter en Youtube boden naast tv ook  een online podium voor de talenten. Vanaf eerste aflevering werd twitter overspoeld met tweets over onder andere de kandidaten jury en performances. Deze tweets werden tijdens het programma in beeld laten zien. En de talenten reageerde terug op de tweets.
al in de eerste maand van het programma waren er meer dan 2,4 miljoen unieke bezoekers op site en aan het einde van seizoen één stonden er 14,5 miljoen online video’s op online platformen.
Vast onderdeel was tijdens de liveshows is de red room. Hier wordt alles in de gaten gehouden wat er gebeurd op social media. Hier zochten talenten steun en beantwoordde ze vragen van kijkers.
Vier reporters brengen door het land extra nieuws via podiums door het hele land. Ook de kandidaten promoten zich daar extra met live optredens om meer fans aan zich te binden. Door het succes van de live optredens werden er vier concerten georganiseerd in de Heineken Music hall. Deze waren binnen een mum van tijd uitverkocht.
In de laatste 4 weken  werd de promotiemachine hoger opgevoerd via radio, website, social media en print. Uiteindelijk keken er naar de finale van seizoen één ruim 4 miljoen mensen. De winnar werd Ben Saunders.

 


Buitenlands succes
Het succesvolle eerste seizoen van The voice of Holland is bijna niemand ontgaan. Er zijn dan ook veel landen waar the voice ook op televisie is verschenen of nog zal verschijnen. Na Nederland zijn er producties gestart in de Oekraïne, Bulgarije en Amerika. Met coaches als Christina Aguilera, Cee Lo Green, Blake Shelton en Adam Levine, is The Voice op het grote televisiestation NBC uitgegroeid tot een ware hit! The Voice of zal de komende periode in minstens 25 andere landen in première gaan, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Australië, België en Mexico.

Kijkcijfers

Seizoen
Startdatum
Einddatum
Afleveringen
(Incl. uitslagshow)
Gem. aantal kijkers
in miljoenen
(Incl. uitslagshow)
17 september 2010
24 januari 2011
27
2,53
23 september 2011

De eerste aflevering van seizoen twee had 3,3 miljoen kijkers en een marktaandeel van bijna 50 procent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten