woensdag 14 december 2011

Trendwatcher Dr. Carl Rohde door Rachel van Egmond

Trendwatcher Dr. Carl RohdeRachel van egmond adccd1a
26-11-2011
Dr. Carl Rhode
In 2010 verkozen tot trendwatcher van het jaar 2010-2011.

DR. Carl Rohde studeerde in 1980 af aan de universiteit van Tilburg.
Vanaf 1988 is hij 20 jaar lang werkzaam geweest op de universiteit van Utrecht als cultuursociologisch onderzoeker.
In 2009 is hij naar de Fontys universiteit gegaan en is daar sindsdien professor in trendwatching.
Ook is hij de eigenaar van science of the time, dit bedrijf is een virtueel netwerk van markt- en trendonderzoekers wereldwijd.

Na al deze jaren lange ervaringen is hij niet zomaar een trendwatcher, het is een man met kennis.
Hij is een bekend gezicht binnen de wereld van trendwatchers en een voorbeeld voor vele andere trendwatchers. Hij richt zich niet op de toekomst maken, want dit is hem veel te zweverig en ondoordacht. Hij richt zich wel op goed onderbouwde onderzoeken naar de belangrijke aspecten in deze tijd en waarom sommige daarvan uitgroeien tot sterke mentaliteittrends. De kennis die hij hieruit opdoet deelt hij graag met andere mensen.
Tijdens lezingen die hij wereldwijd houd richt hij zich voornamelijk op mentaliteitstrends. Bij mentaliteitstrends kan bijvoorbeeld worden gedacht aan leven in een samenleving vol stress, en hoe vind iemand daar de juiste weg in, manipulerende media, wat moet de consument tegenwoordig geloven? Ook de toenemende behoefte aan het delen van emoties binnen verschillende professionele gemeenschappen zoals grote internationale bedrijven is momenteel een belangrijk onderwerp voor DR. Carl Rohde.
De drie doelgroepen waar Dr. Carl Rhode zijn trendonderzoeken op richt zijn;

De computergeneratie, de huidige generatie jongeren, eind twintigers en dertigers.
Dr. Carl Rhode richtte zich tijden deze onderzoeken voornamelijk op hun verlangens, interesses en als derde belangrijke punt  amibities.
Ambitie staat volgens Dr. Carl Rohde erg centraal in deze huidige maatschappij. De mens is er tegenwoordig erg op gericht veel uitdagingen aan te gaan en op vele terreinen succesvol te zijn.
Het gevolg hier van zijn overvolle agenda’s en mensen met veel stress
Dr. Carl Rohde heeft de laatste jaren lezingen gegeven aan nationale en internationale bedrijven als Pepsi, Lee, wrangler, Microsoft, en BMW, RTL, NOS en de ANWB. maar ook houd hij lezingen voor gemeente als Den haag, Rotterdam en de provincie Gelderland.
Dr. Carl Rohde is een belangrijke trendwatcher omdat hij met zijn jaren lange brede kennis goede onderzoeken doet. Dit gedegen onderzoek gecombineerd met zijn uitgebreide kennis zorgt voor naar mijn mening goede weergave van huidige trends en toekomstbeelden. Ook doet hij deze onderzoeken niet alleen. Door zijn bedrijf science of the time is er een samenwerking met vele universiteiten op verschillende werelddelen waar in totaal 6000 jongeren mee onderzoeken naar de ontwikkelingen van trends. Dit is wereldwijd het grootste trendonderzoek door jongeren en dit alles wordt aangevoerd door Dr. Carl Rohde,
Door zijn werk op universiteiten staat hij veel in contact met jonge en leergierige mensen en dat gecombineerd met de grote internationale bedrijven waar hij komt bekijkt hij trends vanuit verschillende doelgroepen en perspectieven. De combinatie van deze factoren maakt van hem een unieke trendwatcher die niet voor niets verschillende prijzen heeft weten binnen te halen.
Uit de volgende tekst blijkt dat hij zichzelf niet ziet als een trendwatcher.

 waarom ik trendwatcher van het jaar geworden
Ben? Eigenlijk ben ik een cultuursociologisch
toekomstonderzoeker. Men is mij trendwatcher
gaan noemen – en dat is
prima. Maar noem me liever academisch
verantwoord trendwatcher. Daar is er in
Nederland eigenlijk maar één van.”
Uit de bovengaande tekst blijkt wel hoe uniek hij in zijn werk is.

Graag wil ik wat beelden van presentaties van Dr. Carl Rohde delen.
Bronnen:

http://www.secondsight.nl/twoty/carl-rohde-voor-verdere-professionalisering/Bronnen
(Rohde, 2010)
http://www.xperienceparkstad.nl/files/401/2011+10+06_link+naar+acht+trend+in+de+samenleving_xperienceparkstad.pdf
(Xperienceparkstad, 2011)
http://www.speakersacademy.nl/speakers/carl-rohde
(speakersacademy, 2011)
http://www.speakersacademy.nl/data/speakers/140/publications/publication_1175.pdf
(magazine, 2010)
http://www.speakersacademy.nl/data/speakers/140/publications/publication_1407.pdf
(magazine, 2010)
http://www.fontys.nl/lectoraten/trendwatching/cv.carl.rohde.301645.htm
(fontys, 2011)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten