woensdag 14 december 2011

Concept ontwikkelaar John de Mol door Rachel van Egmond

Conceptontwikkelaar -  John de Mol
Rachel van Egmond Adccd1a
12-12-2011



Johannes Hendrikus Hubert (John) de Mol Den Haag, 24 april 1955







John de Mol is in Nederland één van de bekendste conceptontwikkelaars. Concepten die hij ontwikkelt zijn allemaal gericht op media en televisie. Bekende succesvolle concepten van hem zijn onder andere;  midisch centrum west, The voice of Holland(in samenwerking met Roel  van Velzen) en Big Brother (in samenwerking met van den Ende) Ook heeft hij minder succesvolle concepten gehad als televisiezender Talpa en televisiezender sport 7.
                                                                                Intro big brother
Het begin van zijn succes
Zijn vader was directeur van Radio Noordzee en daar mocht hij in de vakanties de plaatjes opruimen. Later werd hij er dj. Na deze ervaring is zijn gevoel en interesse voor media gewekt en besluit hij op 23-jarige leeftijd  televisieproducent te worden. Na een aantal kleine projecten begint het succes met de Showbizzquiz en verkocht dit aan de Tros De Showbizzquiz was tussen 1978 en 1986 een Nederlands spelprogramma. Het werd gepresenteerd door Ron Brandsteder.
De Showbizzquiz was een leuk begin maar John de Mol zijn eerste echte grote hit werd Medisch Centrum West. Hij kreeg samen met Ted Mooren het idee voor een dramaserie en liet dit uitschrijven door Hans Galesloot. Medisch centrum west werd van
1988 tot 1994 uitgezonden. De kijkcijfers waren voor die tijd ontzettend hoog ze lagen namelijk wekelijks tussen de 3,0 tot 4,5 miljoen. Als het puur en alleen om drama series gaat dan is medisch centrum west de dramaserie met de hoogste kijkcijfers ooit. Door alle inkomsten van medisch centrum west kwam John de Mol producties in een financieel veilige tijd. Met het verdiende geld kon hij investeren in de net nieuwe commerciële televisie. Hier had John de Mol oog voor en er volgde veel commerciële successen.





                                                                                 Intro medisch centrum west

Fuseren
John de mol zag een grote zijn imperium verder groeien door een samenwerking en al snel fuseerde John de Mol producties met Joop van de Ende producties. De nieuwe naam werd EndeMol. Binnen korte tijd hadden ze een groot succes te pakken; Big Brother. Big brother was een reallifeprogramma. Er werden 10 mensen in een huis opgesloten en werden 24/7 honderd dagen lang door camera’s gevolgd. Dit had de consument nog niet eerder gezien er ontstond een grote hype. Groepen mensen stonden dagelijks voor de deuren van het Big Brother huis om een glimp op te vatten van de deelnemers. Door een spelvorm in het programma won één van de tien deelnemers na 100 dagen een groot geld bedrag.
Door
Big Brother kreeg het bedrijf EndeMol wereldwijde aandacht en al snel was daar de absolute wereldwijde doorbraak. Hierdoor gingen met name de deuren in Amerika en Groot-Brittannië definitief open. Hij heeft tweemaal een televisiezender proberen op te richtten namelijk talpa en sport 7 maar helaas liepen beide uit op enkel een kort succes tot geen.
Tegenwoordig houdt John de Mol zich met zijn bedrijf Talpa media bezig met het verzinnen van nieuwe televisie formats zoals X factor en the voice of Holland.

Wat maakt John de Mol tot een goede conceptontwikkelaar.

In een interview met de NOS over the Voice of Holland geeft aan dat het allemaal om details gaat. Als de details niet goed zijn dan is het eindproduct niet goed. Hij werkt samen met de beste technici daar waar zijn kennis ophoudt laat hij andere verder gaan. En door die werkwijze kan hij gecompliceerde programma’s tot een succes maken. Hij geeft ook aan dat je moet voelen wat de consument wil. Op dit moment is er meer behoefte in de maatschappij aan warmte en er is een ommekeer naar socialisering. Hier speelt hij met the voice of Holland op in. Ook was er duidelijk meer vraag naar kwaliteit. Dit was bij hem een buikgevoel en is niet naar boven gekomen door onderzoek. Mensen hadden geen zin meer in het zien van slechte zangers. Vandaar dat the Voice of Holland kwaliteit bied. Ook geeft hij aan dat er altijd een link te leggen is met wat er in de wereld gebeurt en wat er op amusementsgebied op televisie gebeurt. Er zijn momenteel veel problemen in de wereld en mensen willen hun leed vergeten door amusement. Ook bepaalt de lengte van een programma het commerciële succes. Zolang er kijkers zijn en deze genoeg hebben aan het geen wat talpa bied laat hij een programma doorgaan. Wanneer dit niet meer het geval is dan brainstormt Talpa verder want Talpa wil dan altijd komen met iets nieuws om de consument opnieuw te prikkelen. Ook gelooft hij altijd in geluk, je kan een goed format hebben en dit kan je sturen naar hoe het verder loopt maar je blijft afhankelijk van gelukselementen. Bijvoorbeeld talenten van mensen die later pas boven water komen drijven. Televisie  volgens John de Mol geen wetenschap er is geen formule waar de uitkomst van vast te stellen is. Het is een combinatie van ervaring, buikgevoel, en jezelf continu de vraag stellen “als ik nou de hele dag druk ben geweest en ik kom ’s avonds thuis en plof op de bank wat wil ik dan zien? “. En vanuit daar werkt hij verder.
Bekijk hier het hele interview


Geen opmerkingen:

Een reactie posten